עומס קיצוני בבתי החולים בישראל בהשוואה לממוצע ה-OECD

    דוקטורס אונלי | צילום: אילוסטרציה No Comments on עומס קיצוני בבתי החולים בישראל בהשוואה לממוצע ה-OECD
    13:30
    17.05.24
    קובי פינקלר No Comments on קצינים מספרים על קרבות ג'בליה: "הלחימה האלימה ביותר"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בבתי החולים בישראל קיים עומס קיצוני; שיעור המיטות לאשפוז עומד על 1.9 מיטות ל-1000 נפש, כאשר הממוצע במדינות ה-OECD עומד על 3.3; ישראל נמצאת בתחתית הדירוג, כאשר רק 2 מדינות מצויות מתחת לה – כך עולה מנתונים עדכניים של משרד הבריאות, שפורסמו היום (ב') לקראת הופעתו של דו"ח ה-OECD בנושא. מינהל התכנון במשרד הוא שעומד מאחורי הדו"ח, שכותרתו: "מדדים השוואתיים המשקפים את החוזקות מול נקודות התורפה במערכת הבריאות בישראל".

    המחסור החמור במיטות מוביל לעומסי יתר קיצוניים ולניצולת מיטות גבוהה בישראל. היא עומדת בממוצע שנתי על 97% לעומת ממוצע של 75% בקרב חברות הארגון. זמן השהות הממוצע בבית חולים בישראל עומד עקב המצב הזה על 4.3 ימים לעומת ממוצע של 6.5 בקרב חברות ה-OECD. בעיה אחרת הבולטת בישראל: שיעור האחיות העובדות בבתי החולים בארץ – נתון המבטא מחסור חמור – עומד על 4.8 ל-1,000 נפש, כמעט 50% מהשיעור הממוצע ב-OECD, שהוא 8.8 ל-1,000 נפש.

    עם זאת שיעור הרופאים בישראל הוא 3.3 לעומת 3.2 ל-1,000 נפש, שהוא השיעור הממוצע בקרב המדינות חברות הארגון הבינלאומי. על-פי תחזיות משרד הבריאות, בשנים הקרובות שיעור הרופאים בישראל צפוי לרדת אל מתחת לממוצע ה-OECD הנוכחי, בעוד שמדינות הארגון מצויות במגמת עלייה בשיעור הזה.

    נתון נוסף: ההוצאה הלאומית על בריאות בישראל עומדת על 7.3% מהתמ"ג, לעומת 9.3% במדינות הארגון.
    חרף נתונים לא מעודדים אלו, בישראל תוחלת החיים היא מהגבוהות ביותר בקרב חברות ה-OECD.
    אוכלוסיית ישראל היא צעירה בהשוואה למדינות האחרות: שיעור התושבים בגילאי 65 ומעלה באוכלוסייה עומד על 10.3% לעומת 15.7% שהוא הממוצע במדינות OECD. שיעור הילדים מתחת לגיל 14 בישראל – 28.2 אחוזים, השני בגובהו בקרב מדינות ה-OECD.

    היחס בין שתי קבוצות הגיל, הצעירה (גיל העבודה) לבין המבוגרת באוכלוסייה בישראל, הוא 62.5%, שהוא שיעור שיא בשנים האחרונות, והגבוה ביותר בקרב חברות הארגון. שיעור תמותת תינוקות בישראל נמוך מהממוצע, ועמד ב-2012 בישראל על 3.6 פטירות לאלף לידות. זאת, לעומת 4.0 בממוצע במדינות ה-OECD. שיעור תמותת התינוקות בארץ נמוך יותר מאשר בארה"ב ובבריטניה למשל, אולם גבוה בהשוואה לספרד, יוון ומדינות סקנדינביה (בין המדינות השונות קיימים הבדלי מדידה בין קבוצות גיל שונות). שיעור היילודים במשקל של פחות מ-2.5 ק"ג גבוה בישראל מרוב הארצות הנסקרות.



    0 תגובות